45 lat temu, 1980 roku w Zakładzie Budowy Maszyn „Osiny” ruszyła produkcja samochodu typu GBM na terenowym podwoziu Star 266.

Zakład Budowy Maszyn „Osiny”pod zabudowę wykorzystał podwozie Star A266 wyposażone w napęd 6×6, sześciocylindrowy rzędowy silniki wysokoprężny o mocy 150 koni mechanicznych co pozwalało osiągnąć prędkość maksymalną wynoszącą 86 kilometrów na godzinę i sześciostopniową skrzynię biegów z dwustopniowym reduktorem do jazdy w terenie.

Star był przystosowany do przewozu sześciu strażaków, dwóch w kabinie seryjnej i czterech w przedziale załogi.
Zabudowa została wykonana w układzie skrytek 3+3+1, wszystkie zamykane klapami. W centralnej części umieszczony został zbiornik wody o pojemności 2000 litrów, za nim znajdowała się motopompa M-800E PO-5 Polonia o wydajności 800 litrów na minutę przy ciśnieniu 8 barów. W skrytkach znajdował się lekki sprzęt burzący i armatura wodno-pianowa.
Odbiorcami tego samochodu były głównie jednostki straży operujące w terenach górskich i leśnych, które potrzebowały pojazdu zdolnego do poruszania się po bezdrożach. W latach 1980-1990 polska straż pożarna otrzymała 382 egzemplarze tego samochodu – informuje portal PRL998.pl.
Obecnie samochodów w oryginalnej zabudowie jest bardzo mało, wiele jednostek zdecydowało się na sprzedaż, złomowanie lub kompleksową modernizację.

foto. Grzegorz Pitek, Grzegorz Fortuna / na podstawie PRL998.pl

12 godzin temu



![441[N]Q01 - QUAD Polaris Sporsman 570 - JRG Giżycko](https://grzegorz-fortuna.com.pl/data/media/698/GFR_3226.jpg)
![441[N]91 - SLRR Isuzu D-Max + 441[N]Ł04 - Łódź - JRG Giżycko](https://grzegorz-fortuna.com.pl/data/media/698/GFR_3082.jpg)




English (US) ·
Polish (PL) ·
Russian (RU) ·