Seniorzy z Warszawy zostali w ubiegłym roku oszukani na 25 milionów złotych. To najwyższa kwota od pięciu lat. W sumie w 2021 roku było ponad 300 przypadków wyłudzeń od osób starszych, więcej niż wcześniej.
– Od wielu lat prowadzimy kampanię wspólnie z komendą stołeczną, ale zapraszamy do tego również celebrytów. Wykorzystujemy różne formy przekazu po to, aby ostrzegać seniorów o ryzyku stania się ofiarą takiego przestępstwa – mówi dyrektor Stołecznego Centrum Bezpieczeństwa Michał Domaradzki.
Seniorzy są też cały czas edukowani, aby nie dochodziło do takich sytuacji.
– W tym roku wpadliśmy na pomysł, aby wspólnie z komendą stołeczną stworzyć i opublikować poradnik dla seniora. Jest bardzo przystępnie napisany i zawiera porady w formie pewnego notesu czy książki telefonicznej – dodaje Domaradzki.
Poradnik dla seniora, jak zachowywać się w takich sytuacjach, jest dostępny w formie papierowej w Komendzie Stołecznej Policji i w oddziałach Stołecznego Centrum Bezpieczeństwa oraz w formie elektronicznej.
Jak nie dać się oszukać?
Policja przypomina, jak należy postępować, gdy otrzymamy podejrzany telefon:
- rozłącz się,
- zadzwoń od razu do najbliższych ci osób (dzieci, wnuków lub kogoś z kim utrzymujesz stały kontakt),
- dzwoń tylko na znany ci numer,
- nie oddzwaniaj na numer, z którego ktoś do ciebie dzwonił. Nie dzwoń też na numer wskazany przez rozmówcę,
- opowiedz bliskim przedstawioną ci przez rozmówcę sytuację. Sprawdź, czy jest prawdziwa,
- Jeśli historia okaże się nieprawdziwa lub nabierzesz wątpliwości – powiadom o tym policję.
Należy również pamiętać, iż policjanci, funkcjonariusze CBŚP, strażacy, ratownicy medyczni, strażnicy miejscy, prokuratorzy czy adwokaci:
- nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy,
- nigdy nie informują o prowadzonych działaniach,
- nigdy nie przychodzą po pieniądze do mieszkań.